TÁJÉKOZTATÓ ÚJ MAGÁNÚTLEVÉL IGÉNYLÉSÉHEZ
Felhívjuk a figyelmet, hogy a konzulátusra az útleveleket csak meghatározott időnként kézbesítik, így a kézbesítés ideje akár 5-6 hetet is igénybe vehet az útlevél elkészülte után. Kérjük, hogy az útlevél megérkezéséig ne tervezzenek utazást, ne vásároljanak menetjegyet (repülőjegy, buszjegy, stb.), mert a késedelmes kézbesítésből származó esetleges károkért nem tudunk felelősséget vállalni.
Ki és hol igényelhet magyar útlevelet?
Előzetes időpontfoglalást követően kérelmét benyújthatja canberrai, sydney-i, illetve melbourne-i konzuli irodáinkban.
Az útlevéligényléshez előzetesen az „Adatlap konzuli ügyintézéshez” (lásd lentebb) formanyomtatványt kell kitölteni, továbbá kérjük, hogy 1 db jó minőségű (fehér, homogén háttér) igazolvány képet hozzanak.
Az útlevél kérelem alapfeltétele a kérelmezőnek a külképviseleten történő személyes megjelenése, valamint a kérelmező érvényes, személyazonosításra alkalmas okmányának bemutatása. A postán küldött kérelmet intézkedés nélkül visszaküldjük. Külképviseleten soron kívüli eljárás nem kezdeményezhető.
Felhívjuk a tisztelt ügyfelek figyelmét, hogy amennyiben az ügyfél nem rendelkezik aktív találattal a személyi és lakcímnyilvántartásban, abban az esetben az útlevélkérelemmel egyidőben kezdeményeznie kell a nyilvántartásba való felvételét.
Sürgősségi eljárás a konzulátuson nincs.
18 éven felül:
Útlevélkérelem időbeli korlátozás nélkül, vagyis az előző okmány érvényességi idején belül is bármikor benyújtható.
Az útlevél kiállítását az érintett nagykorú személy kizárólag személyesen kérelmezheti, előzetes időpont egyeztetés alapján. Az időpont igénylésére vonatkozóan az Időpontfoglalás menüpontban találnak információt, és az ott megadott linken foglalhatnak időpontot. A foglalásnál az "Útlevél (18 év felett)" ügytípust kell kiválasztani. A személyek számánál annyi főt kell beírni, ahány főnek útlevelet kérelmeznek.
A kérelem benyújtásakor a kérelmező arcképmását, ujjnyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük.
18 éven alul:
Az útlevél kiállítását a kiskorú nevében eljáró törvényes képviselő(k) személyesen kérelmezheti(k).
Törvényes képviselő lehet a szülői felügyeletet együttesen gyakorló mindkét szülő, vagy a szülői felügyeletet egyedül gyakorló szülő, vagy a kiskorú gyámja. Fontos, hogy a szülői felügyeletet a szülők - megállapodásuk vagy a gyámhatóság, illetve a bíróság eltérő rendelkezése hiányában - együttesen gyakorolják akkor is, ha már nem élnek együtt. Kivétel, ha a másik szülő felügyeleti joga megszűnt, szünetel vagy azt megszüntették.
A kérelem benyújtására csak előzetes időpontegyeztetés alapján kerülhet sor. Az időpont igénylésére vonatkozóan az Időpontfoglalás menüpontban találnak információt, és az ott megadott linken foglalhatnak időpontot. A foglalásnál az "Útlevélkérelem (18 év alatt)" ügytípust kell kiválasztani. A személyek számánál annyi főt kell beírni, ahány főnek útlevelet kérelmeznek. (Vagyis ha egy gyermeknek kérelmeznek útlevelet és a két szülővel jön a gyermek, akkor is csak egy főt kell beírni!)
A kérelem benyújtásakor a 12-18 év közötti kiskorúnak is személyesen meg kell jelennie, arcképmását, ujjnyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük.
Hol tudok időpontot foglalni?
Időpontot foglalni kizárólag online van lehetőség, az „Időpontfoglalás” menüpontra kattintva.
Meddig tart az eljárás? Hogyan kapom kézhez az új útlevelet?
Az útlevél magyarországi eljárási ideje 20 nap, amely nem tartalmazza az okmány kézbesítésének idejét.
Az elkészült okmány kézbesítése az alábbiak szerint kérhető:
- magyarországi lakcímre postázás (plusz igazgatási szolgáltatási díj megfizetése mellett)
- átvétel magyarországi okmányirodában
- átvétel a Központi Okmányiroda ügyfélszolgálatán
- személyes átvétel a canberrai, sydney-i, vagy melbourne-i konzuli irodában
- postázás Ausztráliában található lakcímre.
Az elkészült útleveleket Magyarországról meghatározott időnként kézbesítik, az útlevél ennek megfelelően általában 5-8 héten belül érkezik meg konzuli irodáinkba. A konzuli iroda ezt követően az érkezés sorrendjében dolgozza fel az útleveleket és értesíti az ügyfeleket, vagy adja postára azokat.
Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor de - tekintve, hogy az eljárási idő tartama hosszabb is lehet - ne vásároljanak az utazáshoz menetjegyeket az útlevél kézhezvétele előtt (repülőjegy, buszjegy, stb.), mert az ebből eredő esetleges károkért konzuli irodáink nem vállalnak felelősséget.
Amennyiben a kérelem benyújtásakor a kérelmező nem rendelkezik érvényes útlevéllel, személyi igazolvánnyal, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és a személyi adat- és lakcímnyilvántartó rendszer nem igazolja az állampolgárságát, úgy hivatalból állampolgársági vizsgálatot kell lefolytatni. Ilyenkor az útlevél eljárás ideje átlagosan 3-5 hónappal meghosszabbodik, de felhívjuk a figyelmet, hogy az állampolgárság vizsgálat ennél hosszabb is lehet!
A felsorolt eljárási idők a hiánytalanul beadott, rendezett státuszú útlevél kérelmekre vonatkoznak. Bármilyen hiányosság az eljárási idő további meghosszabbítását eredményezi.
Az útlevél igényléséhez szükséges iratok:
- magyar állampolgárság igazolása
o érvényes személyi igazolvánnyal, vagy
o legfeljebb egy éve lejárt útlevéllel, vagy
o érvényes állampolgársági bizonyítvánnyal, vagy
o honosítási okirattal; - lakcímkártya (amennyiben rendelkezésre áll);
- amennyiben érvényes magyar útlevéllel rendelkezik, azt az ügyintézés során be kell mutatnia. Ennek hiányában az útlevélkérelem rögzítésére nincs mód, kivéve, ha az érvényes okmány elveszett/eltulajdonították. Ebben az esetben az elvesztésről/eltulajdonításról - az okmány érvénytelenítése érdekében - hatósági jegyzőkönyvben szükséges nyilatkozni, amelyet a helyszínen rögzítünk.
- érvényes magyar útlevél vagy személyazonosító igazolvány hiányában:
- 1 éven belül lejárt személyazonosító igazolvány, vagy
- érvényes magyar vezetői engedély, vagy
- érvényes külföldi útlevél, vagy
- eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat, illetve házassági anyakönyvi kivonat (amennyiben a kérelmező házassági nevet visel);
- ha az útlevelet más névre igényli, mint amelyre a korábbi útlevele, vagy személyi igazolványa kiállításra került, akkor a névváltoztatást alátámasztó magyar okirat (például névváltoztatási okirat, születési anyakönyvi kivonat, vagy házassági anyakönyvi kivonat);
- ha a kérelmező nem rendelkezik érvényes magyar személyi igazolvánnyal, érvényes, vagy 1 éven belül lejárt útlevéllel, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és adatai nem szerepelnek a személyi adat-és lakcímnyilvántartásban sem, akkor a konzulátus hivatalból állampolgársági vizsgálatot indít – ehhez a formanyomtatványt helyben biztosítjuk;
- nincs előzetesen kitöltendő útiokmány-igénylőlap, azt a bemutatott okmányok és/vagy nyilvántartásban szereplő adatok alapján az ügyintéző tölti ki, majd adja át a kérelmezőnek (vagy gondnokának) aláírásra.
Milyen eltérések vonatkoznak a kiskorúak útlevélkérelmére?
Kiskorú illetve gondnokság alatt álló személy kérelmét a szülő (törvényes képviselő) nyújthatja be.
Kiskorú kérelme esetén a kérelem benyújtásakor főszabály szerint mindkét szülőnek meg kell jelennie és a gyermek magyar születési anyakönyvi kivonatát be kell mutatni. Amennyiben a gyermek külföldön született és még nem lett hazailag anyakönyvezve a születése, úgy azt az eljárást is kezdeményezni kell. Erre külön időpontot kell foglalni.
Amennyiben a szülői felügyeletet közösen gyakorolják, csak akkor elegendő az egyik szülő (törvényes képviselő) személyes jelenléte, ha a másik szülő (törvényes képviselő) az útlevél kiállításához történő hozzájárulását korábban közjegyző (notary public)*, gyámhatóság, konzuli tisztviselő, útlevélhatóság, vagy körzetközponti jegyző előtt már megadta, és az erre vonatkozó iratot bemutatja. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy 2020. július 1-jétől a hozzájáruló nyilatkozat az annak megtételétől számított 15 napig vehető figyelembe.
Amennyiben a 12. életévét betöltötte, úgy az arcképmás, az aláírás valamint az ujjlenyomat felvétele érdekében a személyes megjelenés kötelező.
A 12 éves kor alatti gyermek személyes megjelenésétől el lehet tekinteni, mivel tőle ujjlenyomat nem vehető, ezeket a kérelmeket tiszteletbeli konzulnál is be lehet nyújtani.
* kizárólag azon közjegyzők hitelesítését tudjuk elfogadni, akik aláírás és pecsétmintájával nagykövetségünk rendelkezik.
Útlevél érvényességi ideje:
6 év alatti kiskorú részére: 3 év
6-18 év közötti kiskorú részére: 5 év
18 év feletti részére: 10 év
Mennyibe kerül az útlevél?
A konzuli díjakról a „Díjtábla” menüpontra kattintva tájékozódhat.
Felhívjuk a figyelmét, hogy a konzuli díjakat kizárólag bankkártyával vagy pénzutalványon (money order) lehet befizetni.
Letölthető nyomtatványok:
1. Adatlap konzuli ügyintézéshez
14. Szülői nyilatkozat kiskorú útlevélkérelméhez
13. Szülői nyilatkozat kiskorú útlevélkérelméhez (6 éven aluli)
23. Külföldön élő magyar állampolgár nyilvántartásba vételi kérelme – magánútlevél